SKANDAL ATT STÄNGA YRKESPROGRAM!

Onsdag 22 mars 2017

På gymnasienämndens sammanträde i mars föreslår den styrande minoriteten S KD C att inriktningarna florist och textil- och design på Hantverksprogrammet stängs ner helt och hållet. Liberalerna har sedan tidigare varnat för fortsatt avveckling av yrkesprogrammen.

– Det är känt sedan tidigare att de styrande partierna hellre kastar in handduken istället för att göra riktiga satsningar på de yrkesprogram som idag behöver fler sökande. Det är en kortsiktig besparing som gör att kommunen nu kommer utbilda färre elever direkt till jobb, säger Robin Nilsen, ledamot för Liberalerna i gymnasienämnden.

– Liberalerna ställer inte upp på nedskärningspolitiken S KD C driver, där skolorna hela tiden utsätts för nya sparkrav. Vi vill istället höja elevpengen, som är rekordlåg i jämförelse med andra kommuner. På så sätt kan vi investera för att utveckla istället för avveckla yrkesprogrammen, säger Robin Nilsen.

– Ett brett gymnasieprogramsutbud är nödvändigt för att alla ungdomar ska klara och få nytta av gymnasiestudier. Eleverna ska inte betala de styrandes tidigare och nuvarande oförmåga att skapa en bra gymnasieskola i Örebro. Hålla ramen är viktigare än att bedriva en bra gymnasieskola i Örebro, det är skandal säger Karolina Wallström 2e vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning.

– Om lokaler och omorganisationer kostat resurser är det inte undervisningen som ska betala. Nu lägger man ner ett yrkesprogram som till övervägande del har tjejer som sökande. Vad säger det i ett jämställdhetsperspektiv, skandal nummer två avslutar Karolina Wallström.

Robin Nilsen ledamot i Gymnasienämnden
Liberalerna i Örebro