VATTENTILLGÅNGARNA I ÖREBRO KOMMUN

Torsdag 16 februari 2017

Örebro kommuns brist på dricksvattentillgångar har sedan en tid tillbaka blivit allt allvarligare. Det är oroande och viktigt att politiken tar sin del av ansvaret för den uppkomna situationen.

Det är inte primärt en fråga om att det regnat för lite utan en fråga om att vara tillräckligt förutseende och lägga en god planering för när vattenflöden, av olika anledningar, inte räcker till.

Frågan om bra vattenförsörjning har diskuterats och utretts under många år. Liberalerna har följt processen med bland annat diskussioner kring vatten från Vättern. Ett intressant men väldigt dyrt projekt. Så dyrt att Örebro kommun inte ensamt kan genomföra det. Dessutom långt borta i framtiden – om det blir av.

I rådande situation duger det inte från styrande politiker (S, KD och C) att deklarera att man varit uppdaterad och hållit igång processen. Om det blir tomt i kranarna av vårt viktigaste livsmedel har den igånghållna processen ringa betydelse.

Örebros vattenförsörjning får inte under några omständigheter tolkas som en tillfällig problematik. Det är via långsiktiga satsningar från kommunens sida vi även på sikt kan förhindra att upprepa dagens situation.

Det finns i dagsläget ingen idé som är förkastlig, utan allas åsikter och förslag spelar stor roll. Både insändare och debattartiklar i NA vittnar om att det finns stor kunskap och många goda tankar. Liberalerna anser att alla alternativ måste övervägas. Självklart samverkar vi med de partier som vill ta ansvar för örebroarnas dricksvatten. Det kan på sikt givetvis bli tal om ombudgeteringar och då prioriterar vi dricksvattnet först och främst.

Det är viktigt att tillgången på vatten för örebroarna inte hotar de som bor ”uppströms”. I uppdraget att lösa Örebro kommuns vattenförsörjning ligger också ett ansvar för de som bor där vattnet ursprungligen kommer ifrån.

Samtliga politiker och tjänstemän, men likväl kommunens medborgare, bör på ett pragmatiskt sätt hantera allvaret tillsammans för bästa möjliga resultat. Liberalerna vill bidra till att snabba upp de politiska processerna och se till att dricksvattnet säkras så snart det bara är möjligt. Vi önskar stor öppenhet i denna fråga från de styrande partierna.

Liberalerna har tidigare tackat kommunens medborgare för engagemang och välvilja i frågan. Troligen får vi anledning att återkomma med nya tack framöver –då mycket tyder på att vi får fortsätta spara på vattnet under obestämd tid.

Carl Kling (L),
2:e vice ordförande i Tekniska nämnden