Johan Åqvist (L) kräver Gunhild Wallins (C) avgång!

Torsdag 27 april 2017

Hur illa kan det vara?

Något är fundamentalt fel när äldre människor, under mycket lång tid, far illa vid ett av de kommunala boendena.

Jag som fritidspolitiker inom området Social välfärd nås av nyheten om Elgströmska huset via Nerikes Allehanda och blir lika chockad som tidningens läsare. Ingen, absolut ingen, skall behöva bli behandlad på det sättet som beskrivs i tidningen.

Kommunen likväl som andra vårdgivare har här ett mycket stort ansvar för att dessa och liknande händelser inte skall ske. Varför hinner det gå flera månader innan det kommunen kallar för allvarliga missförhållanden blir känt för de politiker som utsetts att via olika nämnder och styrelser får kännedom och kunskap för att som ytterst ansvariga kunna agera?

Gunhild Wallin, som representerar Centerpartiet är som ordförande för Vård- och omsorg väster ytterst ansvarig för att detta kunnat fortgå utan tillräckliga åtgärder. Hennes roll, förutom ansvaret som ordförande, sträcker sig också vidare till Programnämnd Social välfärd där hon är en av ledamöterna. Om den nämnd där hon ansvarar inte kan hantera missförhållanden av denna dignitet är det hennes skyldighet att informera både programnämnden men också kommunledningen.

För mig framstår det som omöjligt att låta Gunhild Wallin kvarstå som ordförande och hon borde omedelbart ersättas av någon vars uppgift blir att återskapa förtroendet för det kommunala som vårdgivare. Örebro kommun följer regelbundet upp de verksamheter som har äldre- och demensvård oavsett om de är privata eller kommunala. Det är bra, men i detta fall så har det gått alldeles för lång tid och äldre har farit mycket illa.

Om Elgströmska huset hade drivits av en privat aktör hade avtalet omedelbart sagts upp och kommunen tagit över verksamheten. Så skedde med just detta hus för ett par år sedan, då med hänvisning till att vårdgivaren inte skötte sitt uppdrag. Kanske med facit i handen det var ett förhastat beslut? Kommunen som då kände sig rustade att ta över verksamheten har nu visat på sin brist på kompetens, just för Elgströmska gården och dess problem.

På Elgströmska finns många mycket duktiga och engagerade medarbetare och missförhållandena, från den information som finns, är koncentrerade till ett våningsplan och därmed bara en del av huset. Såvitt känt fungerar verksamheten bra på övriga våningsplan. Det får vi se som positivt och jag hoppas att ingen oskyldigt bland personalen skall pekas ut som ansvarig.

Nu behövs det en samlad satsning från kommunens sida där våra kunder/brukare får den kvalité på omvårdnaden som vi som kommun utlovat. Missförhållanden har skett och det måste vi på det starkaste be om ursäkt för men vi måste också lova alla medborgare att vi skall göra det som står i vår makt för att det inte skall upprepas. Varje människa som vi missköter är i mina ögon en för mycket!

Johan Åqvist (L) Presidieledamot Programnämnd Social välfärd