Johan Åqvist (L) och Pia Delin (L) säger nej till att avveckla CM-teamet!

Torsdag 5 oktober 2017

CM–teamet, är en samverkan mellan Örebro kommun och Region Örebro för att stödja medborgare i kommunen som har psykiska funktionshinder eller sjukdom som missbruks- och beroendeproblematik och sociala problem. S, KD och C föreslår Programnämnd Social välfärd att nuvarande avtal sägs upp för att därefter utreda hur verksamheten ska fortsätta.

– Det är helt fel att avveckla en verksamhet som behövs och sedan inleda förhandlingar om ett fortsatt, förändrat samarbete. Det självklara är att först komma överens om hur den nya verksamheten skall organiseras och sedan successivt fasa över i något nytt gemensamt, understryker Johan Åqvist (L) Presidieledamot Programnämnd Social välfärd.

– Liberalerna i Örebro är djupt oroade över tilltänkt hantering. Att avsluta verksamheten innan ett nytt samarbetsavtal finns riskerar att skapa ett tomrum för denna mycket utsatta målgrupp. Vi yrkar på att avvecklingen av CM-teamet inte genomförs innan en ny överenskommelse om generell samverkan med Region Örebro län har överenskommits, säger Johan Åqvist.

– Vi som kommun måste inse att vi har ett stort ansvar att skydda svaga och utsatta grupper i samhället, inte ställa dem vid sidan om genom att avveckla verksamhet som har en viktig funktion, avslutar Johan Åqvist.

Johan Åqvist Presidieledamot Programnämnd Social välfärd
E-post: johan.aqvist@orebro.se