Karolina Wallström (L): Låt Förskolenämnden fortsatt besluta om både särskilt stöd och tilläggsbeloppet till förskolorna!

Måndag 4 december 2017

Liberaler har inte för avsikt att flytta beslut om särskilt stöd eller tilläggsbelopp från Förskolenämnden, varken nu eller senare. Ej heller vara otydliga i strategin att det finns behov av tidiga insatser för barn med behov av särskilt stöd.

Därför yrkar Liberalerna på ändringar och förtydliganden i strategin för resursfördelningsmodellen för förskolan i morgon på Programnämnd Barn och utbildning.

– I stort är jag överens med de styrande om resursfördelningsmodellen men Liberalerna vill att Förskolenämnden fritt kan fortsätta fördela det så kallade särskilda stödet och tilläggsbeloppet på det sätt som de anser bäst tjänar förskolorna. Det handlar om 30,9 mkr att sätta in till både tidigt särskilt stöd och extra ordinära insatser. Detta bör inte anses som en tillfällig fördelningsprincip, säger Karolina Wallström (L) 2e vice ordförande Programnämnd Barn och utbildning.

– I den nya skrivning vi ska besluta om luddas särskilt stöd ihop med begreppet tilläggsbelopp, som handlar om extraordinära insatser som bara kan beviljas i undantagsfall. Liberalerna anser att en tydligare skrivning behövs och samtidigt vill vi se till att beslut om särskilt stöd fortsätter ligga kvar hos förskolenämnden, säger Karolina Wallström (L) 2e vice ordförande Programnämnd Barn och utbildning.

Karolina Wallström Kommunalråd Liberalerna Örebro
E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se