Liberalerna lämnar parlamentariskt arbete med idrottspolitiskt program för Örebro kommun

Måndag 2 oktober 2017

En parlamentarisk grupp arbetar med att ta fram ett idrottspolitiskt program för Örebro kommun. Liberalerna i Örebro väljer efter noggrant övervägande att lämna den parlamentariska gruppen. Anledningen till detta är att programmet blir för dåligt och Liberalerna kan inte ställa sig bakom det.

– Liberalerna i Örebro är ett parti som prioriterar idrott och som ser värdet det ger till kommunens invånare. Vi har goda och löpande kontakter med viktiga aktörer inom idrottsrörelsen. Många av de synpunkter vi fått till oss är mycket angelägna att få med i programmet. Vid senaste nämndmötet ställdes detta på sin spets när de styrande tvingade igenom ett beslut utan möjlighet till vidare diskussioner, säger Willhelm Sundman (L) Ledamot Fritidsnämnden och fortsätter:

– Det blir svårt att se nyttan med ett samarbete om det idrottpolitiska programmet när de styrande inte är genuint intresserade. Vår intention med att delta var att skapa ett gemensamt program för idrottens bästa i Örebro kommun. Vi förväntade oss att majoriteten under Socialdemokraternas ledning ville lyssna och diskutera våra argument, men när det kommer till kritan är det enbart deras väg de är villiga att gå.

– Detta blev extremt tydligt då de styrande tvingade igenom ett beslut om elitidrottsstöd. Både vi i Liberalerna och den resterande oppositionen ansåg att beslutet var dåligt förberett och att det inte vilade på de behov som finns inom elitidrottsverksamheten. Vi begärde en återremiss så vi kunde få tid att bearbeta, diskutera samt säkerställa att beslutet var välgrundat. Detta vägrades oss.

– Liberalerna väljer därför att lägga fram ett eget idrottspolitiskt program. Det grundar sig på de behov det lokala elitidrottslivet har gett uttryck för. Våra prioriteringar lägger en grund för en fri och stark idrottsrörelse för hela Örebro kommun. Under december räknar vi med att ha vårt idrottspolitiska program klart och vi återkommer med en presskonferens om det, avslutar Willhelm Sundman (L) Ledamot Fritidsnämnden.

Willhelm Sundman (L) Ledamot Fritidsnämnden
E-post: willhelm.sundman@liberalerna.se