Tillsätt en äldrekommission i Örebro

Torsdag 2 juni 2022

Livskvalitet är inte en åldersfråga. Liberalerna vill att alla människor ska leva livet hela livet. Att bekämpa ålderismen och stärka egenmakten är centralt för oss liberaler.

Äldreomsorgen står inför stora utmaningar, inte minst i Örebro kommun. Detta är tydligt inte minst i ekonomin som under lång tid visat på underskott. Liberalerna ser dock äldreomsorgens utmaningar i ett mycket större perspektiv. Vi ser brister i trygghet, värdighet och självbestämmande.

Vi behöver en omställning där kvalitet, egenmakt och trygghet är utgångspunkten. Därför förslår vi att en äldrekommision ska tillsättas som kan synliggöra strukturella brister och koppla samman forskning med det praktiska.

Läs mer om förslaget i Johanna Reimfelts debattartikel här:

Tillsätt en äldrekommission
Livskvalitet är inte en åldersfråga. Liberalerna vill att alla människor ska leva livet hela livet. Vi har rätt att bli bemöta för den individ vi är. Att bli äldre ska inte innebära minskad rätt till självständighet. Att bekämpa ålderismen och att stärka egenmakten är centralt för Liberalerna. Det är tydligt att ett äldreperspektiv behövs på fler frågor i samhället och i Örebro kommun.

Äldreomsorgen är ett grunduppdrag för kommunen, just därför är det viktigt att kommunen tar sitt uppdrag på största allvar. Örebro kommuns äldreomsorg har under år nedmonterats. Dels genom att resurserna närmast vårdtagaren har minskat, dels genom besparingar, men framför allt på brist av politiskt ledarskap.

Liberalerna har under många år fokuserat på att höja grundbemanningen för att vi ser hur viktigt det är att resurser finns närmast vårdtagaren. Det räcker dock inte utan vi måste också satsa på att stärka ledarskapet och ge våra chefer resurser, utbildning och rätt förutsättningar. Vi behöver ha ett starkt och närvarande ledarskap.

En annan viktig aspekt för att lyckas handlar om att skapa vårdteam där vårdtagaren är i centrum, inte tvärt om. En avgörande faktor för en bra omsorg är att vårdpersonalen både kan förstå, prata och hinna ”läsa av” dem de finns till för. Liberalerna vill se ett språkkrav där grunden är att all omsorgspersonal ska kunna kommunicera och dokumentera på svenska, men också att exempelvis teckenspråk och finska kunskaper hos vårdpersonalen ska stärks.
Det finns också utmaningar i bemötande och patientsäkerheten. I dag möter en omsorgstagare i Örebro kommun snitt 18 olika medarbetare under fjorton dagar. Vi har till och med fall där en omsorgstagare tvingas möta 41 olika medarbetare under denna period. Det håller nog alla med om är helt orimligt att under dessa förutsättningar bemöta varje individ rätt och säkert.

Problemen är inte nya utan har funnits under lång tid och det kräver inte nödvändigtvis att tänka nytt men vi måste tänka om. Vi behöver bryta Socialdemokraternas nedmontering och förlamande sätt att fortsätta i gamla hjulspår. De har haft många år på sig att både utveckla kvaliteten men också komma tillrätta med det stora ekonomiska underskottet.

Vi behöver en omställning där kvalitet, egenmakt och trygghet är utgångspunkten. Därför förslår Liberalerna att en äldrekommission ska tillsättas som kan synliggöra strukturella brister och koppla samman forskning med det praktiska.

Johanna Reimfelt
Liberalerna Örebro kommun