Fritid och idrott

Fritidsfrågor berör oss hela livet. En bra fritid är en förutsättning för en bra folkhälsa.

Kommunens ansvar kan både vara stödjande och underlättande. För att främja ett jämställt samhälle spelar till exempel synen på och insatserna för olika fritidsaktiviteter roll. Kommunen har ett viktigt ansvar för jämställdhet inom fritidssektorn.

• Idrott i hela kommunen!
    Idrottsanläggningar skall finnas i hela kommunen och det ska satsas på spontanidrottsplatser. Vi vill investera i fler mindre idrottshallar i kommunen för att ge mer utrymme till all idrottsverksamhet.
  • Jämställda villkor!
    Bättre möjligheter för alla, oavsett kön, att utöva idrott ska skapas. Vi vill se över tillgången på lokaler och arenor och kontinuerligt följa bidragssystemen så att de inte missgynnar något av könen.
  • Satsa på ridsporten!
    Örebro ska ha en ridsportanläggning av högsta kvalitet. Karslunds ridanläggning ska rustas upp.
  • Idrott för årsrika!
    Om vi vill att den årsrika befolkningen skall kunna arbeta och klara sig själva längre, måste kommunen göra insatser som riktar sig till deras behov. Vi vill skapa möjligheter för årsrika att aktivitera sig på den nivå de vill och kan.
  • Meningsfull fritid för alla ungdomar!
    Det är väldigt viktigt att det finns möjligheter till en meningsfull fritid för alla ungdomar, oavsett om man idrottar eller vill ägna sig åt andra aktiviteter. Fritidsgårdar är ett sådant exempel.
  • Bostadsnära aktivitet!
    Multianläggningar och urbana idrottsplatser skall finnas i nära anslutning till bostadsområden och de väl använda rörelsestråken.
  • Elitidrott!
    Elitidrott är viktigt utifrån fler aspekter. Bland annat ur förebildsperspektiv men också utifrån att den marknadsför Örebro och är underhållning. Liberalerna vill se tydligare sponsringsavtal genom att flytta marknadsföringen av elitidrotten till Örebro kompaniet, samt införa ett elitidrottstöd.