Se alla

Gymnasieskola

Syftet med gymnasieskolan är att skapa förutsättningar för individen att som myndig person bestämma över sitt eget liv. Detta åstadkoms genom att förbereda eleven inför högre studier eller arbetsliv. I den liberala gymnasieskolan har läraren hög status, belönas för sin meriter och har tid att ägna sig åt undervisning i stället för att tvingas vara en skoladministratör. Den skola som ser till varje individ och finns där för den som behöver stöd men inte skapar glastak för den som vill nå längre.

  • Låt rektorn vara rektor!
    En god pedagogisk ledare är avgörande för skolans framgång. En icke-fungerande rektor ska bytas ut. Alla kommunens rektorer ska vara anställda på tidsbegränsade förordnanden.
  • Uppföljning mellan grundskola och gymnasiet!
    Grundskolelärarna får idag sällan någon uppföljning om hur deras elever lyckas i gymnasiet. Allt kvalitetsarbete måste innehålla en återkoppling. Grundskolor som skickar elever till gymnasiet utan tillräckliga kunskaper måste få veta det så att de kan förändra sin undervisning.
  • Höj lärarlönerna
    En god pedagog spelar avgörande roll för elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Därför skall vi höja lärarlönerna, utöka förstelärarsystemet och sträva efter att endast anställa ämnesbehöriga lärare. De lärare som arbetar inom kommunen skall få kontinuerlig fortbildning inom de ämnen man undervisar i.
  • Vikten av bra lärare!
    En god pedagog spelar avgörande roll för elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Därför ska vi sträva efter att endast anställa ämnesbehöriga lärare. De lärare som arbetar inom kommunen ska få kontinuerlig fortbildning inom de ämnen man undervisar.
    Lärare skall vara lärare och inte skoladminstratörer. Därför strävar vi efter att minska lärarnas adminstrativa börda.
  • Valfrihet!
    En bra skola behöver inte vara kommunal. Friskolorna har bidragit till mångfald och valfrihet för Örebros elever. Detta är positivt och ska uppmuntras.
  • Höjd ITK-kompetens bland lärarna!
    ITK är självklart inslag i en modern skola. När varje elev har en egen dator finns dock en riks att den lärarledda undervisningen blir lidande och att distraktioner tar tid från skolarbetet. Därför behöver alla lärare kontinuerlig fortbildning i användandet av ITK i undervisningen.