Integration

Allas lika värde

Grundläggande för vår integrationspolitik är att vi ska riva hinder och öppna möjligheter för alla. Det är utanförskapet, inte invandrarskapet, som definierar den liberala integrationspolitikens arbetsområde.

Örebro skall vara en öppen och välkomnande stad för alla dem som söker sig hit, oavsett om det är från regionen, nationen, EU eller från världen runt omkring.

Det är genom arbete, bra skolor, trygga bostadsområden och en oförsonlig kamp mot diskrimineringen som vi kan bygga upp ett integrerat Sverige. Det är också viktigt att de berörda blir aktiva i kampen mot utanförskapet. Då krävs en politik med arbete i stället för bidrag och eget ansvar i stället för omhändertagande.

En grundläggande kunskap, för att ta del av möten, lära känna nya vänner och arbeta i sin nya stad, är att man lär sig svenska. Därför skall kraven på att lära sig svenska skärpas.

• Valideringscenter!
    Det valideringscenter som tillskapats i Örebro ska få utökade resurser för att säkerställa att alla som har behovet kan få sin utbildning validerad.
  • Utvecklingsarbete kopplat till kultur och mångfald!
    Liberalerna vill värna kulturell mångfald. Därför vill vi se ett utvecklingsarbete med fokus på etnicitet och social hållbarhet/inkludering.
  • Utveckla Perrongen
    Det är av stor vikt att nyanlända barn får en bra start på sin skolgång. Barn som kommer hit ska i så stor utsträckning som möjligt placeras på skolor med hög andel elever med svenska som modersmål.

Läs mer om vår nya och stora nationella satsning ”Förortslyftet”.