Jämstäldhet

Sverige är fortfarande ett land med orättvisa skillnader mellan könen. Kvinnor tjänar mindre än män. Kvinnor står för de flesta långtidssjukskrivningarna. Kvinnor står för majoriteten av ansvaret för arbetet med hem och barn. Kvinnor blir fortfarande misshandlade i sina hem.

För att nå ett mer jämställt samhälle är det viktigt att uppmuntra privat företagande i branscher där kvinnor dominerar, att män tar ut en större del av föräldraledigheten och att utbildningsvalen blir mindre könsbundna.

• Örebro kommun ska vara en jämställd kommun!
    Kommunen ska garantera en service på lika villkor för varje medborgare oavsett kön. Medborgarna ska känna sig trygga i att genusperspektivet finns i det dagliga arbetet där besluten fattas, resurser fördelas och normer skapas.
  • Jämställda politiker!
    Kvinnor och män ska kunna vara politiker på lika villkor, det räcker inte att antalet kvinnor och män är lika. Vi vill se över förutsättningar och hitta nya sätt att skapa en bättre arbetsmiljö som tilltalar både män och kvinnor. Möten ska t ex ha tydliga sluttider så det fungerar med barnomsorg.
  • Jämställda styrelser i kommunala bolag!
    Kommunen ska föregå med gott exempel och se till att styrelseposterna i de kommunala bolagsstyrelserna fördelas jämnt mellan könen.
  • En jämställd arbetsplats!
    Chefer i Örebro kommun ska vara kunniga i jämställdhet och ta ansvar. Kommunen ska fortsätta att direkt justera osakliga löneskillnader årligen, innan annan lönefördelning görs. Andra förmåner ska vara jämställt fördelade. Sexuella trakasserier ska inte förekomma. Det ska vara enkelt att vara förälder och jobba i Örebro kommun oavsett om du är pappa eller mamma. Jämställdhetsbonusen ska vara väl känd. Andelen män som jobbar inom vård och omsorg och förskola/skola ska öka.
  • Våld i nära relationer!
    Våld i nära relationer är alltid oacceptabelt. Örebro måste ha ett starkt förebyggande arbete mot våld i nära relationer. Vi vill också ett bra stöd till brottsoffren – även barnen som ofta är åsyna vittne till våldet men som lätt glöms bort.
  • Nej till könsapartheid!
    Kommunal verksamhet skall inte cementera könsroller, och dess verksamhet skall i huvudsak vara tillgänglig oavsett kön. Därför bör verksamheten inte könssepareras. Svaret mot exempelvis sexuella trakaserier bör i stället vara att straffa förövaren.