Kultur

Vår kulturpolitik vägleds av en stark tilltro till kulturlivets egenvärde. I en liberal kulturpolitik är det fria ordet själva navet.

Kultur betyder växande. Alla människor ska få möjlighet att växa. Därför är kulturfrågorna viktiga för Liberalerna. Vi anser att kulturen har stor betydelse för människors personliga liv och förmåga till kreativt skapade. En livskraftig kulturmiljö är en viktig faktor för samhällets utveckling och möjligheter att attrahera människor och näringsliv.

• Skapa mötesplatser!
    Fler och tillgängliga arenor för kultur, upplevelser, dialog och mångfald ska skapas. Vi ska skapa möjligheter till kultur över hela Örebro.
  • Kultur i skolan!
    Kulturen ska vara ett naturligt inslag i skolans verksamhet. Genom att ta del av stadens kulturutbud väcks intresse och engagemang. Vi vill därför utöka samarbetet mellan skolor, kulturskolan och andra kulturarrangörer.
  • Ta tillvara alla kulturskatter!
    Örebro har enorma kulturskatter genom den kulturella mångfald som finns. Dessa kulturskatter bör få ett större utrymme i vårt kulturliv.
  • Ökade resurser till biblioteken!
    Vi vill värna biblioteken och planera för fler integrerade folk och skolbibliotek. Vi vill även se ett ökat samarbete mellan biblioteken och skolorna.
  • Ett rikt kulturliv
    Vi vill se en mångfacetterad kulturverksamhet i Örebro. Vi tror att grupper i civila samhället, till exempel kyrkor, studieförbund och kulturföreningar har en viktig roll att spela.

Ett rikt kulturliv är inte samma sak som att kommunen ska delfinansiera alla kulturprojekt. Kommunen ska stå som en garant för att den grundläggande kulturella infrastrukturen finns i Örebro och kan inspirera och underlätta kulturintresserades egna initiativ.

Liberalerna vill höja bidragen till kulturföreningar och studieförbund, och att ge hållbara förutsättningar genom långsiktiga avtal.

Liberalerna vill utreda förutsättningarna för konstmuseum och stadsmuseum i samarbete med region Örebro län.