Se alla

Särskola

Särskolan har en mycket viktig uppgift i att låta varje enskild elev utvecklas och lära efter sina unika förutsättningar, för att kunna delta i och kunna bidra till samhället. Det är viktigt att fokusera på att särskolan är en pedagogisk miljö som skall ges samma förutsättningar som övriga skoltyper för att skapa en lärande miljö med möjlighet till individanpassning.

  • Säkerställa väl utbyggd och fungerande skolskjuts
    Skolskjutsarna måste utformas utifrån elevernas behov av kontinuitet, trygghet och behov av att kunna ta med hjälpmedel till/från skolan. Skolskjutsansvaret ska innefatta ett tryggt avlämnande till skola och hem. Hämt-tider/avlämningstider måste hållas så långt det är möjligt för att inte inverka negativt på den pedagogiska verksamheten. Vid schemabrytande aktiviteter skall skolskjuts ingå utan extra kostnader för skolan för att särskolans elever skall kunna delta på ett tryggt och delaktigt sätt i all verksamhet.
  • Minska segregering av elever på grund av olika grader av funktionalitet
    Inom den pedagogiska verksamheten så finns en förståelse av att den positiva dynamik som uppstår i blandade elevgrupper där det ryms olika grader av utvecklingsnivå/kunskapsnivå. Därför strävar man inom grundskolan efter att skapa blandade grupper för att öka måluppfyllnad och lärande för alla. Detta är ett synsätt som också ska genomsyra grundsärskolans verksamhet för att skapa de bästa förutsättningarna för elever att utvecklas och tillika skapa en god arbetsmiljö för pedagoger.
  • Skapa hög pedagogtäthet
    Då särskolan är en pedagogisk verksamhet med ett starkt pedagogisk fokus att nå måluppfyllnad för eleverna så måste pedagogtätheten vara hög för att säkerställa att eleverna får den bästa förutsättningen till måluppfyllnad.
  • Ge kontinuerlig pedagogisk fortbildning för pedagoger med fokus på särskolan.
    För att ge pedagogerna i särskolan bästa förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag på bästa sätt skall särskolans pedagoger ges möjlighet till kontinuerlig fortbildning inom särskolepedagogikens/specialpedagogikens område. De skall få möjlighet att ta del av forskning, få inblick i hur andra jobbar med sitt uppdrag och därigenom växa i sin roll som särskolepedagog.
  • Se till att nödvändiga hjälpmedel finns för den pedagogiska verksamheten som alltid skall tillhandahållas av skolan
    För att den pedagogiska verksamheten skall fungera inom särskolan måste vi säkerställa att elevernas basala behov tillgodoses. I de fall elever behöver hjälpmedel för att ändra sitt/stå-ställning under skoldagen, behöver hjälpmedel för toalettbesök eller för att duscha efter idrottslektion, etc. så skall dessa hjälpmedel tillhandahållas av skolan och alltid finnas till hands.
  • Ha för ändamålet väl anpassade lokaler, som möjliggör dynamik, utevistelse och stimulans
    Lokalerna där Grundsärskolans verksamheter bedrivs skall möjliggöra för enkel utevistelse för alla elever varje dag. Skolgård med anpassad lekmiljö skall finnas och lokalerna inomhus skall vara väl avpassade för den pedagogiska verksamhet som där bedrivs. Lokalerna skall ge möjlighet till klassundervisning i grupp och där bör också finnas grupprum för undervisning i mindre grupp/enskilt. En fungerande ute och innemiljö är grunden i all god pedagogiska verksamhet.