Bristande dialog skapar onödiga problem

Onsdag 17 augusti 2016

Örebro kommun har sedan 2010 en överenskommelse om riktlinjer mellan kommunen och civila samhället. Där har man bland annat förbundit sig att följa principer om dialog och öppenhet. Med bara några veckor kvar till kursstart får Krister Kallin veta att hans omfattande körverksamhet inte längre får vara kvar i Trefaldighetskyrkan.

– Fastighetsägaren har haft kontakt med Kulturskolan sedan i maj men ingen har kontaktat Krister Kallin. Detta fast man måste ha insett de svårigheter som skulle drabba hans verksamhet. Därigenom har inte kommunen tagit sitt ansvar enligt samverkansöverenskommelsen. Kommunen med sina stora möjligheter och tillgångar borde ha tagit hänsyn till en civil kulturaktör med små egna resurser och skött detta på ett korrekt sätt, säger Börje Ström, 2:e vice ordförande Kulturnämnden och fortsätter:

– Kulturskolan har lokalproblem. Nuvarande lokaler på Vasagatan är utdömda av främst brandsäkerhetsskäl för verksamhet bland barn och unga. Detta har varit känt en längre tid. Storslagna löften om anpassade och moderna lokaler i det planerade kulturkvarteret har ställts ut. Dessa planer har skjutits på en obestämd framtid. För att kunna bedriva sin verksamhet inom bland annat produktionsdelen med föreställningar och konserter har lokalbehovet blivit akut. Nu läser vi i NA om att Trefadighetskyrkans lokaler ska hyras. Det är passande lokaler i direkt närhet och som tidigare använts av Kulturskolan från och till.

–Problemet är bara att det redan finns en viktig och fungerande verksamhet där som nu är husvill. Och detta med några veckors frist till start. Krister Kallins körer är en mycket viktig och imponerande kulturverksamhet som bedrivs av en eldsjäl utan bidrag från kommunen. Örebro kommun har sedan 2010 förbundit sig i en överenskommelse om riktlinjer mellan kommunen och civila samhället att ta hänsyn till de aktörer som inte har kommunens styrka och tillgångar. Örebro kommun har en egen lokalförsörjningsavdelning som i första hand kan hjälpa till med lokaler. Kulturförvaltningen har bland annat ansvar för Hjalmar Bergmanteatern, som inte utnyttjas tillräckligt för närvarande. Hyreslappen för Trefaldighetskyrkan är 270 tkr, pengar som inte finns i budget. Kulturnämnden och Kulturskolan har sparkrav att ta hänsyn till så frågan är varifrån dessa pengar skall tas.

– För oss liberaler är de enskilda individernas initiativkraft något vi värnar om. Deras möjligheter att få hjälp att utvecklas måste tas på allvar. Det agerande vi nu ser från kommunen hotar i stället att stjälpa och dränera den kraft som kulturutövarna behöver för att orka vidare. Därför hade vi hellre sett att kommunen genom Kulturskolans agerande hade levt upp till sina förpliktelser om dialog och öppenhet och sett till att Krister Kallin bemötts med den respekt som hans värdefulla körverksamhet förtjänar genom god framförhållning genom tidig dialog.

Börje Ström (L)

2:e v ordf Kulturnämnden Örebro