Karolina Wallström (L) kräver omprioritering!

Onsdag 24 augusti 2016

Det saknas resurser att renovera Vintrosa skola, enligt Socialdemokraternas uttalande i Nerikes Allehanda idag. Liberalerna håller inte med. Det är bristande prioriteringar från den politiska ledningen som är orsaken.

– Det är upprörande att höra ordförande i Programnämnd Barn och utbildning, Jessica Ekebring (S), säga att det inte finns pengar till att investera i skolbyggnader. Det är dags för Örebroarna att utkräva ansvar från sina styrande politiker, eller fundera på om de styrande har förtroendet längre, säger Karolina Wallström (L), andre vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning.

– Blir det renovering av otjänliga skollokaler eller är det viktigare med 100 miljoner kronor till att bygga om fungerande gator som Trädgårdsgatan? Hur är planerna och vilka signalerna vill kommunledningen ge? undrar Karolina Wallström och fortsätter:

– Jag kräver en omprioritering från kommunledningen (S, KD och C). Flytta investeringsmedel från samhällsbyggnad till skola och välfärd, det verkar ju finnas resurser. Jag har hört att de till och med fundera på att bygga om Hertig Karls Allé och att de vill investera i fler olönsamma vindkraftsanläggningar. Om vi låter Örebroarna rösta om ombyggnation av Trädgårdsgatan eller renovera mögliga skollokaler. Vad väljer de?

– För Liberalerna är svaret att kommunens kärnuppdrag måste värnas. Utveckling av Örebro handlar inte bara om betong, det handlar om mjuka värden också. Det handlar om att bygga en skola som når måluppfyllelse, det handlar om att ta hand om en åldrande befolkning och det handlar om att ge Örebroare en nära och stimulerande fritid. Jag tror många tänker som oss i Liberalerna. avslutar Karolina Wallström.

Karolina Wallström Kommunalråd Liberalerna Örebro