Skolor kan inte vara hur små som helst – inte ens i teorin!

Onsdag 24 augusti 2016

När Centerns nye ledare i Örebro Per-Åke Sörman går ut och säger att skolor kan vara hur små som helst i teorin reagerar talespersoner skarpt från Liberalerna. Det är ett uttalande som väcker förvåning men också frågetecken kring Centerns syn på kunskap.

– Per-Åke Sörman visar en extrem okunnighet om han säger att skolor kan vara hur små som helst, dessutom lägger han till teoretiskt. Vad menar han med det? Han verkar sätta vikten av likvärdig skolgång och kvalitet på undervisningen längst ner på prioriteringen. Forskningen är tydlig, bred ämneskunskap (kompetens), mångfald och kollegialt lärande är avgörande för måluppfyllelsen. Skolor kan inte vara hur små som helst, varken ur ett kvalitativt perspektiv eller ur ett organisatoriskt, säger Karolina Wallström (L), andre vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning.

– Är det kanske ett slag av landsbygdsromantik Centern lider av? Men hur romantiskt är det att inte få en lika bra skolgång som andra barn? Liberaler säger inte nej till små skolor. Det kan vara bra men till rimliga gränser. Kvalité och mångfald får inte tummas på och kostnaden måste vara försvarbar, fortsätter Karolina Wallström.

– Det är viktigt att värna möjligheten att kunna leva och bo på landsbygden, men den sociala träningen en skola med många klasskompisar ger är också viktig. Undervisning och umgänge via Intenet är utmärkta komplement men kan aldrig ersätta personliga möten. Då får man acceptera att barnen får åka skolskjuts till grannskolan, säger Larz Lundberg (L), 2:e vice ordförande i Landsbygdsnämnden.

– Jag tycker Sörman gör ett feltänk. Man kan inte låta bli att koppla ihop teori och praktik bara för att vara landsbygdstrogen. Det ingår ett större ansvar i att vara politiker. Frågan om skolan handlar om kvalité före centerpartistisk landsbygdspolitik. Gärna en levande landsbygdspolitik men offra ingen måluppfyllelse för romantiken, avslutar Karolina Wallström.