Dags att rädda Hjälmaren?
Fredag 30 juni 2017
Örebro är en sjöstad vid Sveriges fjärde största sjö, Hjälmaren. För oss i Liberalerna är det av största vikt att Örebro ska fortsätta ligga vid Hjälmaren och inte vid träskmarker där båtar inte kommer fram. Framtiden för Hjälmaren är hotad som en frisk och farbar sjö. Det finns stora utmaningar, både på kort och lång sikt. Just nu ger dyn i farleden och den sjunkande vattennivån problem. Båtar kan snart inte ta sig in till gästhamnen och ryktet sprids att det inte är någon idé att försöka ta sig till Örebro vattenvägen.
De som tar sina båtar ut från Örebro hamn under semestern vet inte säkert om de kommer in igen då semestern tagit slut. Det är ett osäkert läge och redan idag flyttar båtägare sina båtar från Örebro hamn till andra sjöar. I Örebro hamn och runt hela Hjälmaren finns det både näringsidkare och föreningar som är beroende av att det finns ett båtliv och en farbar sjöväg till Örebro. Kommunen har också tecknat avtal som ställer krav på både verksamhet och båtplatsuthyrning. Ett exempel av många; hur ska båtplatser kunna hyras ut i Sjöängsvikens hamn när det är ett vattendjup på 10 cm längst in? Ett annat exempel är vår nyinvestering i drivmedelsmacken i småbåtshamnen, hur ska den kunna vara lönsam?
När de styrande för sent vaknat upp och insett faran är det lätt att skylla på andra. På Örebro kommuns hemsida urskuldar man sig och säger att man inte har ansvar, eller att det är oklart vems ansvaret är och det blir ingen muddring i sommar, inte ens en enklare rensning blir det.
Muddring är en viktigt långsiktig lösning och där arbetar kommunen äntligen med att finna en lösning för slammet som Länsstyrelsen godkänner. Rensningen ute vid Röda tunnan som borde gjorts i våras blir dock inte av inför säsongen. Där finns tre punkter som inte kräver tillstånd. Det är inte lika mycket slam och det är inte lika smutsigt. Visst hade det gått att finna en lösning var för var och hur det slammet skulle tagits om hand. En rensningen med avgörande betydelse för båtplatsägare inne i Örebro hamn.
Yrkestrafiken tar ut över 15000 resenärer på Hjälmaren varje år. Det finns ett stort frågetecken om den kan fortsätta efter juli, då vattenståndet normalt är lägre. Deras starka båtmotorer pumpar runt mycket dy som hjälper till att hålla vattenvägen öppen. Om de slutar gå i farleden kommer det slamma igen än mer och snabbare.
För att balansera avdunstning och de låga vattennivåerna i farleden behöver vi se till att utflödet ur Hjälmaren minskar. Varje centimeter är viktig för både yrkestrafik och övrigt båtliv. Vi måste, med kraft, verka för att det inte släpps ut mer än vattendomarnas miniminivå. Av olika anledningar forsar det ut ungefär dubbelt så mycket vatten nu. Det rinner också vatten till kraftstationer med liten betydelse för omvärlden men med stor betydelse för båtar, fiskar och friluftsliv.
Vi måste ta ansvar för att vårt Örebro är levande. Liberalerna vill agera både snabbt och långsiktigt för att Örebro ska fortsätta vara en sjöstad. Vi kan inte bara satsa miljoner på att bygga om redan fungerande gator, vi måste också kunna färdas till och från Örebro sjövägen. Annars kan vi lika gärna ta bort Örebro gästhamn från sjökortet.
Liberalerna vill att Örebro kommun ska föra en bättre dialog med andra kommuner och intressenter. Vi vill att sammansättningen i Hjälmarens Vattenförbund utökas med både sjöfolk och biologer. Vi vill överlag se ett större engagemang för Hjälmaren från Örebros styrande politiker. Vi ser gärna att kommunen stöttar förbundet med mer stöd och om det också behövs, mer resurser.
Vad är meningen att satsa på Hjälmaren om man verkligen inte gör det fullt ut? Kommunen måste bli bättre på att lyssna till yrkesförare, båtfolk och de som vet vad det handlar om. Kavla upp ärmarna nu och se till att Hjälmaren både blir farbar i sommar och finns intill Örebro i framtiden.
Karolina Wallström (L) Kommunalråd
Yngve Alkman (L), ersättare i Kommunstyrelsen