Lärarna är skolans ryggrad!

Lördag 19 augusti 2017

Skola och utbildning är avgörande för vårt välbestånd. Därför bör Örebros skolor prioriteras högt med mer resurser och bra ledarskap.

För att varje ungdom ska ha en trygg framtid behöver alla klara sin skolgång. Ungdomarnas framtid lägger dessutom grunden för ett tryggt samhälle – för oss alla.

Läraren är den viktigaste framgångsfaktorn för elevernas utveckling. Att spara på lärarresurser är som att spara på bärande väggar när man bygger ett höghus! Vi måste istället satsa. Resurser får aldrig fattas där det verkligen händer, i klassrummet.

Varje elev måste uppmärksammas, från första dagen i förskoleklass. Då läggs grunden för trygghet och studielust. Barnets unika behov måste läsas av och tillgodoses. Att inte satsa kostar personligt lidande för individen, närmast anhöriga men också för samhället och alla skattebetalare.

Vi behöver fler lärare samtidigt som stor lärarbrist väntar, nyutbildade lärare kommer inte räcka till. Därför behöver vi både behålla de vi redan har men också locka tillbaka många av de 40000 lärare som lämnat yrket. Höjda lärarlöner, kompetensutveckling, och mer administrativt stöd till lärarna krävs, vilket Liberalerna haft i sitt skolprogram länge!

Det behövs bättre ledning och organisation med mer tid, kunskap, kompetens, stöd och mandat att leda det pedagogiska arbetet. Det ska i grundtilldelningen finnas marginaler att kunna klara den dagliga verksamheten.

Örebro har förstärkt centrala resurser och central styrning. Det första är bra. Det är viktigt att rektorerna har tillgång till resurser och kunskap när utmaningarna är utöver det vanliga. Specifik kompetens behöver finnas centralt så alla skolor, oavsett huvudman, kan få stöd för den enskilda elevens bästa.

Det andra är inte bra. Kunskap och styrning måste vara starkare förknippat med varandra. Pyramiden behöver vändas. Centralisering är inte kostnadseffektivt sett över tid. Istället hotas verkliga behov och pedagogiska mål. Det är bättre med tydligare, färre mål grundade på forskning. Pedagoger och rektorer är utbildade för att verkställa skollagen. Ge skolorna mandat att själva avgöra sitt behov. Kommunen kan i stället stötta med kompetensutveckling,

Liberalernas förslag för en bättre skola i Örebro:

• Höj grundtilldelningen till varje elev och därmed ge rektorerna större marginaler med möjlighet till fler lärare och mer stödundervisning.
  • Mer stöd och kompetensutveckling till rektorerna för att kunna både ge tydligare ansvar och ställa högre krav på ledarskapet i skolan.
  • Möjliggöra för fler andra tjänster i skolan så att rektor hinner vara pedagogisk ledare.
  • Begränsa storleken på förskoleklass och första klass, vilket ger mer tid att upptäcka varje elev.
  • Skapa mer fysisk aktivitet i skolan. Organisera raster så alla rör på sig och är trygga. Dessutom bör mer fysisk aktivitet bli en del i schemat.
  • Konkret och regelbundet arbeta med värdegrundsarbetet i skolan. Arbetet ska följas upp och utvärderas.
  • Nolltolerans för kränkningar. En upplevd olust från någon får aldrig marginaliseras. Det får inte finnas en gnutta kvar av ”lite får man tåla”.
  • Förstärk elevhälsoteamen med fler speciallärare, specialpedagoger, kuratorer och psykologer.
  • Stötta med läxläsning och extra studier som schemaläggs under skoldagen, inte efter eller på slutet av skoldagen.

I Örebro finns många bra lärare, ledare och duktiga elever, men det är inte tillräckligt. Elever med behov av särskilt stöd och extra anpassningar bör också prioriteras.

Nu står vi inför skolstart och en ny termin. Jag tror vi tillsammans kan göra skolan bättre i Örebro. Jag kommer i alla fall fortsätta fokusera på att ge unga rätt start i livet och tillgodose samhällets krav på framtida arbetskraft och engagerade vuxna.

Lycka till nu alla elever, lärare och skolledare. Nu kör vi!

Karolina Wallström (L) Kommunalråd
2e vice ordförande i Programnämnd Barn o Utbildning