Friluftsliv är rikt på mångfald och ska så vara

Tisdag 8 mars 2022

Örebro kommun ska främja allas friluftsliv. Liberalerna har länge följt utmaningarna i Blänkaskogen. Här har många friluftsmänniskor funnit sin plats till olika aktiviteter. Det finns både vägar och stigar som ger möjligheter till promenader, löpning, cykling och ridning. Skogen är stor nog för alla och ingen har behövt stängas ute.

Det har blivit annorlunda nu. En förening önskade kunna nyttja en sedan gammalt upptrampad slinga i skogen. Någon i kommunen skrev ett nyttjandeavtal med föreningen som sedan röjt, grävt och lagt stenmjöl på kilometervis gamla stigar. Tyvärr förekom ingen dialog med de kringboende eller med andra intressenter som använder skogen till sitt friluftsliv. Det var och är mycket olyckligt.

Nu är gamla stigar markberedda, en del skulle nog säga förstörda, och det är många kilometer där åtskilliga kubikmeter stenmjöl lagts ut. Dessutom exkluderas delar av dem som från början sett till att stigarna kom till. Hästar är numera nämligen förbjudna i de nya spåren, likaså cyklister. Så gamla naturstigar som fungerat för alla är nu belagda med hårt stenmjöl och begränsade till några.

Allt detta har skett utan dialog vilket nu leder till oönskade konflikter. Många frågor hopar sig som exempelvis vem som godkänt att förbudsskyltar satts upp utan att det som krävs för det är uppfyllt; att slingan är fastslaget som kommunalt motionsspår.

Liberalerna anser att Örebro kommun måste ta ansvar. Fel måste rättas till. Det är inte föreningens fel att det blivit som det blivit, de har agerat på beslut som dock kan ifrågasättas. Jag hoppas alla inblandade kan sätta sig tillsammans och hitta en lösning så inga friluftsmänniskor, föreningar och medborgare hamnar mellan stolarna eller tvingas till konflikter som kommunen är ansvarig för. Värdefull friluftsmark ska inte begränsas till vissa grupper eller individers önskemål mer än när det är absolut nödvändigt.

Karolina Wallström Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd