Kommunen går med överskott, vad borde Örebro satsa på?

Tisdag 8 mars 2022

Vi tänker bland annat att kommunen kan,

✅Ge lärare och vårdpersonal en bonus på 10.000 kr med tanke på deras fantastiska jobb under pandemin.

✅ Betala tillbaka på våra lån som är jämförbart med att varje örebroare har 100.000 kr i skuld.

✅ Sänka skatten för att skapa en starkare ekonomi för framtiden.

Vill du läsa mer om överskottet så kommer Karolina Wallströms artikel i NA här:

Örebro kommun gör en rekordvinst år 2021 på grund av olika intäkter som räknas till finansnettot samt att vissa delar av verksamheten gör vinst och att pandemin gett kommunen lägre kostnader. Exempel på överskott tillhörande verksamhetsresultat, men som kan räknas till engångsintäkter är: tomträttsförsäljning, exploateringsintäkter och extra statsbidrag. Börsframgångar är en del av finansnettot. Dessa överskott är så klart bättre än ett underskott. Men dessa intäkter kan vara borta lika snabbt som de kom. Örebro kommun är inte ensamt om att göra överskott under år 2021. Sveriges kommuner och regioner uppskattar ett överskott på över 60 miljarder kronor i Sveriges regioner och kommuner.

Det är dock kommunens verksamhetsnetto i driftnämnderna som är viktigast. Verksamhetsnettot i driftnämnderna är grunduppdragets resultat. Till exempel så bör en kommun med riktigt bra ekonomi inte ha underskott i verksamheter som skola och omsorg. Tyvärr nådde inte kommunens driftsnämndsramar år 2021 en budget i balans. Resurserna finns helt enkelt inte på rätt ställe. Örebro kommuns resultat räddas av engångsintäkter, centralt lagda medel samt utebliven verksamhet på grund av pandemin.

En risk med detta scenario är att kommunens situation är svårbegriplig för invånarna. Hur kommer kommuninvånarna uppfatta den obalans i att kommunen gör vinst medan vissa verksamheter går på knäna? En annan risk är hur kommunen kommer använda detta överskott. Ett överskott som med all säkerhet tillfullo inte följer med in i framtiden eller för delen heller inte kan kopplas till antalet medborgare och företag som bor och är verksamma i kommunen. Använder man det till sådant som fortsatt driver kostnadsnivån i höjden riskerar man att inte ha intäktstäckning för kostnaderna längre fram. Till exempel när finansnettot inte längre är positivt.

Till bilden av Örebro kommuns ekonomi ska tilläggas att kommunen som helhet är skyhögt belånad, nära 17 miljarder kronor. Det innebär att varje örebroares skuld är över 100 000 kronor. Enligt Kommuninvests statistik från 2021 är Örebro kommun den femte högst belånade kommunen i Sverige.

Så hur kan vi hantera överskottet? Liberalerna kan tänka sig utreda flera möjligheter. Vi kan se att kommuner med liknande läge hanterar det olika. Nacka kommun betalar till exempel ut 10 000 kronor extra i bonus till alla lärare och omsorgspersonal oavsett utförare. Dessa grupper har under pandemin arbetat hårdare än alla andra och dessutom utsatts sig för högre smittorisker generellt än andra grupper. Om det är möjligt att göra likadant i Örebro kommun gillar vi i Liberalerna det.

Eller så kan vi betala av på örebroarnas stora låneskuld. Den som är satt i skuld är inte fri är ett gammalt talesätt som sätter fingret på att Örebro kommuns låneskuld är skrämmande stor. Vi kan jämföra med en nära stor jämförbar kommun, Västerås. Deras låneskuld är under 10 miljarder. Dessa två kommuner har jämförbara åtaganden när det gäller antalet medborgare och läge i Sverige. Tyvärr för oss så är Västerås kommun bättre på nästan allt. Högre sysselsättningsgrad, effektivare kommun, högre medelinkomst samt en krona i lägre skatt. Det är bra mycket dyrare att bo i Örebro kommun än i Västerås, kanske är det dags att sänka skatten här? Ska vi inte ge örebroarna lite mer frihet genom mer pengar plånboken? För korrelationen högre skatt – mer pang för pengarna verkar ju inte stämma.

Eller så tittar vi på någon av Örebros stora underhållsskulder, tex belysningen. Det är en investering som kommer vara svår att klara och ökar inte driftkostnader, snarare tvärtom.

Den Socialdemokratiskt styrda Örebro kommun har en hel del att göra, något Liberalerna poängterat länge. Vi behöver se till att vi ställer om organisation och administration till att både bli mindre och mer effektiv. Utan att göra avkall på resurser till verksamheter och medarbetare längst fram mot medborgarna.

I Liberalernas budget så fortsätter vi att ”vända på pyramiden” så att både resurser och ansvar hamnar längst fram i verksamheterna. Med fler beslut närmare örebroarna ökar vi chanserna att klara måluppfyllelsen i skolor och i omsorg. För Liberalerna är det viktigt att vi först ger våra gemensamma resurser till samhällets viktigaste funktioner men också till de människor med mest utmaningar.

Karolina Wallström (L)
Kommunalråd