Karolina Wallström (L) starkt oroad över Örebro kommuns växande låneskuld!

Torsdag 19 oktober 2017

Idag har båda tidningarna NA och Dagens Samhälle uppmärksammat Örebro kommuns växande låneskuld. För Liberalerna i Örebro är detta dock gamla nyheter. Liberalerna har under många år sett och försökt bromsa låneutvecklingen.

– Belåningen är för stor! Liberalerna är bekymrade över att man satsar överallt för att Örebro ska växa. Vi riskerar växtvärk och räntekostnader vi kommer ha svårt att klara. Med en sedan länge för stor låneram måste vi visa en ännu större aktsamhet om satsningar och resurser, säger Karolina Wallström (L) Kommunalråd.

– Vi har landets femte högsta belåning av alla kommuner i hela Sverige – storstäderna inräknat. Varje Örebroare, från de nyfödda och uppåt, har nu en skuld närmare 91000kr. Och det ser inte ut att bromsa in än på länge. Vissa satsningar är helt nödvändiga. Skolor och äldreboenden till exempel, de måste vi ha. Men att bygga om fungerande vägar eller stoppa in miljon efter miljon i olönsam vindkraft det är inte ansvarsfullt, fortsätter Karolina Wallström.

– Det ser heller inte bra ut i den styrande minoritetens förslag till budget för 2018. De når inte upp till det finansnetto om två procent som är minimum för att klara framtiden. När räntan börjar gå upp – för det kommer den att göra – så kommer kommunens driftsbudget snabbt att påverkas. Tomma lador har vi hört om förut och jag är rädd att det inte bara blir retorik i framtiden, avslutar Karolina Wallström.

E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se