Karolina Wallström (L): Mer kunskap för alla!

Fredag 17 november 2017

Under helgen träffas Liberalerna i Sverige till Landsmöte, partiets högsta beslutande organ. Nu formas politiken för framtiden och alla ledande politiker inom Liberalerna är där. Karolina Wallström (L) Kommunalråd i Örebro har skrivit ett antal förslag till landsmötet. Ett av dem handlar om att införa kommunikationsvetenskap på lärarutbildningen.

Mer kunskap för alla!

– Så står det i Liberalernas i landsmötets föreslagna program för skolan. Det är en mycket bra rubrik. En förutsättning för detta är att kunskapslämning och budskap går fram till eleven och vårdnadshavaren. Når inte budskapet eller information fram så är det inte levererat! säger Karolina Wallström (L) Kommunalråd i Örebro samt andre vice ordförande programnämnd Barn och utbildning och fortsätter:
– Min motion handlar om att kommunikation är en vetenskap och en nödvändig kunskap för lärare och skolledare. Lärarprogrammet och rektorsutbildningar borde innehålla kommunikationsvetenskap. Hur man levererar ett budskap, var och när, är något alla inom skolan ska kunna.
– Många vårdnadshavare vittnar om upplevelser av brist på information och/eller bekräftelse på mottaget behov eller önskemål. Det behöver ju inte vara så att informationen inte funnits. Den är bara inte kommunicerad eller förstådd. Att kunna göra detta är en kunskap! Just när det gäller skolan så ska skolledare och lärare vara proffsen som tar ansvar för att information går fram och att diken mellan skolan och hemmet inte grävs.
– Svårt? Ja, men det går att lära sig mer om detta och de verktygen behöver skolpersonalen.
– Återigen, ett oemottaget budskap är ett obefintligt budskap och kan innebär både otrygghet och skada. Viktiga budskap måste kunna komma fram till vårdnadshavare. Många gånger är det missförstånd och otydlighet och det måste förbättras. Jag vill verka för att ge skolledare och lärare mer kunskap och verktyg för detta.
– Jag har därför skrivit en motion för att se till att det kommer med i vårt skolprogram.
Förslag till landsmötesbeslut:
1. att i den skolpolitiska rapporten ändra tredje meningen i punkt 13 till: ”Ledarskap
och kommunikation ska vara en viktig del i lärarutbildningen.”

Tydlig information och kommunikationskunskap är något som lärare bör kunna bättre. Når man inte fram med sitt budskap till både elever och vårdnadshavare så är budskapet olevererat. I flera andra länders lärarprogram ingår kommunikationsvetenskap, och därför anser jag att Liberalerna bör medverka till att det ingår även i Sveriges lärarutbildning.

Karolina Wallström Kommunalråd Liberalerna Örebro
E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se