Kompetensbrist och feltänk har skapat skolornas problem i Örebro
Måndag 29 augusti 2016
För varje dag blir jag mer och mer orolig för skolan i Örebro!
Varför är det så svårt för Örebros styrande politiker att förstå hur viktiga våra barn och ungdomar är för framtidens samhälle?
Kommunala skolor brister på alla punkter i Skolinspektionens rapport. Barn åker obältade till skolan i skolbussen. Ensamkommande flyktingbarn som är färdiga att börja skolan i dag saknar plats. Dåliga skollokaler som inte rustas. Rektorer saknar ledning och resurser att utföra sitt uppdrag. Raden av dåliga nyheter om den kommunala skolan i Örebro är tyvärr lång!
Jag upplever kompetensbrist och ett feltänk i Örebro kommun. Det är till viss del skapat av en organisation som inte är inställd på att nå verksamhetsmålen, men beror också på att målansvaret i dag ligger på politiken och är särkopplat från personalorganisationen.
Politiken äger besluten om målen men förvaltningen styr personal och organisation. Den ena handen vet alltså inte vad den andra gör. Det kanske hade fungerat om ledande tjänstemän varit inställda på att organisationen alltid ska vara till för att nå målen och följa skollagen.
Medarbetare vet inte vem som styr och vem som har ansvaret för de olika delarna och många anställda vittnar till mig om att organisationen är obegriplig! Min erfarenhet från stora och små företag och kommunen säger mig att det är omöjligt att nå målen med otydlighet.
Organisationen verkar ha till syfte att se bra ut i ett organisationsschema med en stark ledning och styrning uppifrån. Så fel! Det borde i stället handla om att låta mål och styrning utvecklas utifrån pedagogisk forskning och den erfarenhet som finns i verksamheten.
Från högsta skolledning ända in i klassrummen måste man ha klart för sig sambanden mellan skollag, läroplan, verksamhetens mål, aktuell pedagogisk forskning, god undervisning och hur hela skolorganisationen styrs och byggs upp.
Några exempel:
- Varför har kommunen, som har ansvaret för eleverna, inte koll på upphandlingen av skolskjutsar? Jo, för att vi överlåtit det på någon annan (regionen) som inte har ansvar eller kompetens på området.
- Varför renoveras skolor på fel sätt och utan rätt styrning? Jo, för att det inte finns någon med pedagogisk kompetens som håller ihop och styr hela skolområdet i samarbete med lokalförsörjningsenheten.
- Varför når man inte kunskapsmålen och varför finns det brister i undervisningen? Jo, för att rektorer och pedagoger inte har makt och resurser att skapa den skola de har ansvar för. Någon annan bestämmer över helheten vilket påverkar både rutiner och arbetet. Det får till följd att man lätt missar målen för skolan och eleverna når sämre måluppfyllelse.
Jag vet att det finns många bra pedagoger och ledare som sliter hårt med sitt uppdrag. Det är just de som gör att delar av skolan fungerar bra. Men det räcker inte. De måste få mer stöd och deras kompetens måste lyftas och tas till vara. De vet ofta vad som krävs, men nuvarande ledning har byggt upp en skola som har en väldigt liten chans att följa skollagen.
Har den politiska ledningen gjort sitt, har de gett rätt förutsättningar? Jag säger nej på detta och kan berätta så mycket mer om feltänk och konsekvenserna av det.
Liberalerna vill se andra prioriteringar och en annan organisation.
Skolan i Örebro ska bara styras av ledare med pedagogisk kompetens/erfarenhet, dessa ska ha ett tydligt ansvar och ha god samarbetsförmåga.
Vi vill att området barn och utbildning ges möjlighet att samla kompetens och utredning inom sitt område, och det är en fälla att tro att centralisering av all administration och utredning sparar resurser.
Rektorerna måste få mer makt över sin verksamhet för att tillsammans med lärarna se till att nå målen. Till det behövs det mer marginaler för direkta och omedelbara insatser på varje skola.
Centralt Skolstöd ska utvecklas men inte ta över verksamheternas dagliga arbete med elevers behov och undervisning.
Detta är både långsiktig liberal politik men också krav på direkta insatser som måste åtgärdas omgående. Nuvarande organisation och resurser räcker inte till för att ge alla elever den undervisning de har rätt till.
Karolina Wallström
Kommunalråd Liberalerna Örebro