Renovera Vintrosa skola!

Onsdag 7 september 2016

Barnens arbetsmiljö är viktig och därför ska vi satsa pengar på renoveringen av Vintrosa skola!

Som politiker i Örebro har vi hela tiden möjlighet att påverka och prioritera!

Den nuvarande minoriteten (S,C och Kd) har valt att inte avsätta pengar till renovering av Vintrosa skola, trots att behoven finns och skolan utgör en viktig miljö för en levande landsbygd och ett livslångt lärande.

Det finns inte pengar att genomföra renoveringen hävdar ansvariga, och ser inga möjligheter till omprioriteringar. Att flytta pengar från sociala välfärd ser jag inte som möjligt, men inom området Samhällsbyggnad finns definitivt möjligheten. Att låta investeringar i asfalt och betong få stå tillbaka för barnens behov av en bra miljö för lärande känns inte speciellt svårt.

Ett planerat mycket dyrt projekt är ombyggnaden av Trädgårdsgatan. Varför inte låta denna ombyggnad avvakta och istället satsa delar av dessa pengar på Vintrosa skola. Gatan fungerar med det utförande som den har idag och pengarna gör mer nytta i skolan.

Att satsa på barnen och deras lärmiljö känns naturligt då det ger mycket långsiktiga och nödvändiga effekter för landsbygden och barnen som har Vintrosa skola som sin utgångspunkt för lärande. Därför vill Liberalerna omfördela pengar mellan nämnderna och möjliggöra en satsning på Vintrosa skola och dess barn.

Johan Åqvist (L)
Liberalerna