Liberalerna motionerar om lokalt aktivitetsstöd utan åldersgräns!

Måndag 13 februari 2017

Liberalerna vill undersöka om det redan 2018 går att införa ett aktivitetsstöd som inte är begränsat till ungdom. I dag finns aktivitetsstöd till de som är yngre än 20 år men alla har behov av aktiviteter. Därför föreslår Liberalerna att kommunen under 2018 genomför ett försök med ett icke åldersbegränsat aktivitetsstöd.

– Allt fler är allt friskare långt upp i åren. Men även på vägen dit är det viktigt med hälsan. Varför ska aktivietsstödet ta slut när man fyller 20 år? Liberalerna anser att alla åldrar är viktiga och att det behövs aktiviteter oavsett hur gammal man blir. Vi vill inte diskriminera någon ålderskategori och vi vill se även de äldre som en tillgång, sägen Karolina Wallström (L) Kommunalråd.

– Aktivitetsstödet är tänkt att fungera som en hjälp till kultur, socialt umgänge och fysisk aktivitet. Klubbar och föreningar ska kunna få kommunalt stöd för alla aktiviteter på samma sätt som det idag fungerar för ungdomsaktiviteter. Vi har dock för lite kunskap om vad det skulle innebära så därför föreslår vi ett försöksår. Då kan vi samla fakta och utvärdera. Jag tror samhället kommer tjäna på att aktivitetsstödet blir för alla åldrar. En friskare befolkning ger snabbt utslag i minskade kommunala omkostnader, fortsätter Karolina Wallström.

– Speciellt för de årsrika örebroarna vore ett aktivitetsstöd välkommet. När vi inför det ger vi en bra grund för föreningsliv och lokala företagare som vill utveckla tjänster inom detta segment. Jag ser framför mig en friskare och gladare befolkning i Örebro – det vinner vi alla på, avslutar Karolina Wallström.

Karolina Wallström
Kommunalråd Liberalerna Örebro