Sparande som politisk prioritering

Fredag 27 januari 2017

I vanliga fall, när politiker pratar om politiska prioriteringar handlar det om att satsa på något som man har resurser att genomföra. I Kulturnämndens budget för 2017 står politiska prioriteringar istället för att spara 2,7 miljoner. Ledorden är kostnadslösningar, omprövning, finansieringsbehov och ett torrt konstaterande att önskemålen om ökat budgetutrymme inte har uppfyllts.

I sex års tid har budgetramen saknat uppräkning vilket Liberalerna reagerat starkt på. Det är tydliga signaler de styrande från S, KD och C sänder – de tycker att kulturnämndens verksamhet år efter år skall klara sig utan budgetförstärkning och dessutom spara.

I vår budget ”Liberala ramar för Örebro kommun 2017” visar vi att det går att bedriva ansvarsfull ekonomisk politik som rymmer satsningar på kulturen. Vi avsätter ytterligare 4,6 miljoner kronor där 1 miljon kronor tillförs de kulturföreningar som ansökt om stöd. Vårt yrkande föll dock i nämnden och ordförande Bechet Barsom (KD) hade bara en enda kommentar; vi skulle också vilja göra det ni föreslår men har att förhålla oss till våra ramar.

Det är tråkigt att höra att dagens styre inte orkar genomföra vad de själva vill. Det är en klen tröst att de vill göra det vi yrkar, speciellt då vi visat att det går.

Vi liberaler har år efter år försökt hitta möjligheter att förstärka kulturområdet. Investeringar i att hjälpa människor utveckla och odla sina inre förmågor är i längden det som kommer att hjälpa människor till ett bättre liv. Inte minst viktigt för barn och unga som är prioriterade i våra satsningar.

Börje Ström (L) 2 v ordf Kulturnämnden
Mats-Olof Liljegren (L) ersättare Kulturnämnden