Liberalerna vill ha centrala ställplatser för husbilar

Onsdag 30 augusti 2017

Många städer erbjuder centrala ställplatser för husbilar men inte Örebro. Det vill Liberalerna ändra på och lämnar därför in en motion om att införa central ställplatser för husbilar till sommaren 2018.

– Örebro är en attraktiv stad, både för oss som bor här men också för många turister. Fin stadskärna med nära till underbar natur, idrott och kultur – allt drar besökare till Örebro. En del av dem kommer med husbilar men de har inga ställplatser att tillgå. Det är inte bra, säger Karolina Wallström (L) Kommunalråd.

– Jag vill att vi skyndsamt utreder om inte Hamnplan kan rymma ett par platser där husbilar kan stå ett dygn. Där finns nära till service och betalning kan ske via gästhamnsadminstrationen. Småbåtshamnen eller i närheten av Naturens Hus är också intressanta områden att titta på, fortsätter Karolina Wallström.

– Redan till nästa sommar vill Liberalerna att det ska finnas ett antal ställplatser i Örebro för husbilar. Vi vill att de som reser genom Sverige på sin husbilssemester ska kunna stanna minst ett dygn i Örebro också. Här finns så mycket att uppleva och det vill vi göra mer tillgängligt, avslutar Karolina Wallström.

Beslutsatserna i motionen lyder:
Liberalerna föreslår Kommunfullmäktige besluta:

• Att säga ja till att upplåta centrala ställplatser för husbilar i Örebro city
  • Att uppdraga till förvaltningen att utreda plats och detaljer för genomförandet.

E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se