Vi vill inte ge Sundin (S) ”frikort”

Måndag 29 maj 2017

Socialdemokraternas främsta företrädare för samhällsbyggnadsfrågor anklagar Liberalerna och Moderaterna i lördagens NA för bristande engagemang i byggandet och planerandet av Örebro kommun. Det är, och det är så många som vet det, en osanning som luktar panik och tillkortahavanden.

Vi har deltagit i många möten, fört fram alternativa förslag på vissa frågor, ställt upp på andra men alltid varit extremt tydliga med våra åsikter. I de möten där det går att få åsikter protokollförda finns de noterade.

Vi har redan tidigare sagt att vi tycker nuvarande sätt att styra är fel. Att fatta beslut om investeringar långt i förväg utan konsekvensanalyser och kostnader ger många frågetecken. Varför vill Socialdemokraterna ha en programnämnd för stadsbyggnad när besluten redan är fattade? Varför nekar de oss öppna diskussioner där vi i oppositionen kan lägga fram våra alternativ? Hur ska vi kunna yrka avslag? Hur ska vi säkerställa att rätt beslut fattas i närtid när ett gammalt, och kanske felaktigt beslut från kommunfullmäktige är allena rådande?

Det är bekvämt för de styrande att inte möta opposition och att fatta beslut vid slutna kommunalrådsmöten – men är det demokratiskt? Det är och ska vara ett stort ansvar att styra utvecklingen. Både Liberalerna och Nya Moderaterna vill se en annan utveckling av kommunen. En öppnare kommun, både vad gäller framkomlighet och styrning. Björn Sundins ”frikort” på att göra som han vill ställer vi inte upp på! Vi får hoppas att det finns andra politiker inom Socialdemokraterna som i framtiden är mer inställda till samarbete och demokrati än den nu styrande ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad.

Karolina Wallström (L)
Daniel Granqvist (M)