Karolina Wallström (L): Avveckla centralt styrda kvailtetsutvecklingsgruppen!

Måndag 25 september 2017

Liberalerna motionerar på kommunfullmäktige onsdag 27 september om att omfördela resurser från centralt håll tillbaka ut i klassrummen. Resursen där den centrala skolutvecklingsorganisationens pedagoger åker mellan skolor för att stötta skolorna arbete ska göras om till fler befintliga lärare på skolorna.

– Jag tror att det är i klassrummet det händer! Det är där kunskaper utvecklas och det är där vi behöver skickliga och trygga lärare. I klassrummet måste det var ordning och reda så varje elev får möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Därför är det i klassrummet resurserna ska finnas. Det är fel att prioritera centralt när satsningar behövs lokalt, säger Karolina Wallström (L) 2:e vice ordförande Programnämnd Barn och utbildning och fortsätter:

– Liberalerna vill avveckla den centralt styrda kvalitetsutvecklargruppen och flytta resurserna tillbaka till skolorna så de står till verksamhetsledarnas (rektorernas) förfogande. Genom att öka den så kallade grundtilldelningen kan rektor planera personal långsiktigt. Lärarresurserna kommer då att stärkas mot varje elev oavsett vilken skola de går på.

– Socialdemokraternas tro på centrala lösningar för lokala problem leder till felaktiga antaganden och lösningar som inte gynnar elevens utveckling tillräckligt mycket. Örebro lider brist på lärare och pedagoger och de vi har ska vara tillgängliga till undervisning och ingå i arbetslag på skolorna, inte finnas i kringresande team.

– Visst ska vi ha ett starkt centralt skolstöd med spetskompetens inom flertal olika områden. Men just denna del riskerar bli kontraproduktiv. Jag vill istället se mer resurser och därmed makt tillbaka tillbaka till klassrummet och rektor. Vi måste lita till professionen. De är de närmast barnen som bäst vet vad varje barn behöver.

E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se