Allt börjar med en bra skola - Karolina Wallström

Resurserna måste tillbaka till klassrummet

Tisdag 12 september 2017

Allt börjar med en bra skola - Karolina Wallström

Idag är det ”Skolans Dag”. Det är alltid bra att skolan tar plats. Men det borde den göra varje dag! Varje barn och varje ungdom är värd en framtid. Sverige är värt en framtid. Kunskap och utbildning är starten på allas framtid. Morgondagens unga vuxna måste nå kunskaper som tar dem till fortsatta studier och arbete. Samhället behöver nya arbetstagare som kan bygga bostäder, ta hand om de äldre eller till exempel bli skolans ryggrad, lärare.

Liberalerna vet att det är i klassrummet det händer. Här sker kunskapsutbytet mellan lärare och elev. Det är så viktigt att varje minut i klassrummet är både trygg och lärande. För att nå detta måste det vara ordning och reda i klassrummet. Skickliga lärare behövs som har tid och förmåga att möta varje elev utifrån behov och förutsättningar.

Nu är det budgettider inför nästa år och Liberalerna i Örebro kommer att skydda skolan från besparingar. Menar man allvar med att unga ska nå resultat och mål måste vi se till att alla elever ges möjlighet att klara sin skolgång.

Nuvarande styre, S, KD och C vill överdimensionera den centrala enheten för skolans utveckling. Det är miljontals kronor som avsätts. Perspektivet verkar vara att det är uppifrån skolutveckling sker. Det finns stora problem med det synsättet.

Skolorna behöver absolut stöd från centralt håll – men framförallt är det eleverna som ska stå i fokus. Det är lärare och rektorer som bäst vet vad varje barn och ungdom behöver. Det är där resurser ska satsas.

Liberalerna föreslår därför i en motion till kommunfullmäktige att resurser flyttas från centralt håll till klassrummet. Det här är den första motionen som flyttar resurserna, men också lärarna, tillbaka till klassrummen. Vi vill att eleverna dagligdags möts av kända och kunniga lärare.

Vi föreslår i motionen att de centrala kvalitetsutvecklarna avvecklas. Det är bättre att denna resurs finns på skolan. Tanken med kvalitetsutvecklarna är att de ska stötta lärarna ute på skolorna. Som ett ambulerande sällskap ska de resa runt och ”skolutveckla”. Det finns risk att det blir lite ”gubben i lådan” när de dyker upp för att göra en insats. Hur de ska göra skillnad för varje barn i klassrummet är inte helt enkelt att se.

Liberalerna anser att de lärare vi har inom kommunen istället ska arbeta hundra procent med undervisning. Det råder lärarbrist i Örebro och vi måste prioritera att de lärare vi har finns där eleverna är. Vi ska inte sätta lärare i stödgrupper. Lärare vill och ska vara i klassrummet. Extra stöd är naturligtvis bra men saknas det behöriga lärare i klassrummen så kommer vi inte ens upptäcka behoven.

Kollegialt lärande och kompetensutveckling är viktigt men kan organiseras på annat sätt än att låta lärare åka runt på halvtid för att ge stöd. Det finns självklart behov av stöd men det handlar mer om specialkompetens när skolans egna resurser inte räcker till.

För att nå målen måste varje skola arbeta med skolutveckling och ta eget ansvar. Vi Liberaler tror att resultat kommer med ansvar, engagemang och med tillräckliga resurser kring varje elev. Liberalerna litar till lärarna. Vi vill flytta mer makt till klassrummen. Rektor måste få större möjligheter att styra verksamheten. Skolutveckling sker i första hand i mötet mellan lärare och elev. Det kan aldrig fixas ovanifrån – därifrån kan bara stöd till skolledare komma.

Liberalerna är ett skolparti. Vi arbetar med största fokus på utbildningsfrågor, inte bara i budgettider eller under valrörelsen. För oss är det ”skolans dag” varje dag.

Karolina Wallström (L) Kommunalråd, 2:e vice ordförande Programnämnd Barn och utbildning