Vi liberaler har alltid stått bakom Open Art

Måndag 4 september 2017

Vi liberaler har alltid stått bakom Open Art. Vi fanns med i den styrande koalitionen 2008 som tryckte på startknappen. Vi instämmer i Lennart Bondessons, Behcet Barsoms och Carina Widqvists beskrivning av vårt behov av det fria konstuttrycket. Citerar gärna Bondessons ord ”För att människan ska växa och utvecklas behövs kulturen. Det handlar om att låta kulturen få vara ett fönster till en större värld snarare än en spegel till den egna världen”.

Vi liberaler ser med tillfredsställelse på att Open Art övergått från projekt till egen verksamhet inom Kulturnämnden. Ett både viktigt och nödvändigt steg för en konstbiennal som vunnit internationellt rykte. Vi vill att Open Art också i framtiden ska vara en permanent verksamhet. Men det kräver mer än lovord vid invigningen och uppmärksamhet under utställningsmånaderna. Ett hårt och krävande arbete förutsätts däremellan och det behövs en bärkraftig ekonomi för att en konstföreteelse av Open Ars dignitet skall hålla i längden.

Därför är det svårt att förstå attOpen Art-organisationens rättmätiga framställning om ökad budget på 2,5 miljoner för årets biennal till följd av övergången till permanent verksamhet omvandlades till en förlustgaranti. Inget parti tycktes inse Open Arts verklighet. För det var just beslutet av kommunen att permanenta verksamheten som medförde behovet av dessa ökade kostnader genom krav på fasta anställningsformer för all extra personal som krävs utställningsåret. En förlustgaranti sänder signaler att det går att sänka kostnaderna. Det har inneburit en frustration som kom till utryck till och med i Chief Curator Lars Jonnsons tal vid invigningen.

Inför kommande biennaler måste Open Art få de nödvändiga kostnaderna täckta utan ifrågasättande! Ingen kan tvivla på organisationens egen satsning när man 2015 tillförde biennalen 1,4 miljoner i sponsorintäkter, i år en starkt ökande siffra. Detta är pengar som kräver hårt arbete för att få in. Utöver de faktiska kostnaderna behöver också Open Art utvecklas. Organisation behöver redan nu förändras och förstärkas för att bli bärkraftig inför framtiden.

Vi måste ha råd med kulturen. Men då behövs ett helt nytt synsätt på kultur. Den ska inte ställas i motsats till andra nödvändiga satsningar. Vi behöver en syn som ser kulturen som en omistlig del av begreppet välfärd och ett kitt som håller ihop samhället. En syn som ser kulturen som en grundsten i demokratin och inte som en sektor som kan användas som ett dragspel för att få ihop budgeten. Örebro lade ca 150 miljoner 2016 på kultur, ca 1,5% av sin budget på 8 miljarder. Med tanke på vad kultur betyder för medborgarna i Örebro är det en summa som med nödvändighet måste få öka!

Vi konstaterar att Lennart Bondesson ger uttryck för samma synsätt. Tyvärr står det i bjärt kontrast till den verklighet han själv har ansvar för. I sex års tid har budgetramen för kulturnämnden saknat uppräkning vilket Liberalerna reagerat starkt på. Det är tydliga signaler de styrande från S, KD och C sänder – de tycker att kulturnämndens verksamhet år efter år skall klara sig utan budgetförstärkning och dessutom spara. I Liberalernas budget för Örebro kommun 2017 visar vi att det går att bedriva ansvarsfull ekonomisk politik som rymmer satsningar på kulturen. Vi avsätter ytterligare 4,6 miljoner kronor för att förstärka kulturområdet. Investeringar i att hjälpa människor utveckla och odla sina inre förmågor är i längden det som kommer att hjälpa människor till ett bättre liv.

Börje Ström (L) 2:e v ordf kulturnämnden
Mats-Olof Liljegren (L) ersättare kulturnämnden