Liberalerna hade hellre sätt fritt vatten än stängd Trädgårdsgata!

Torsdag 6 april 2017

Muddringen av Hjälmaren blir inte av inför sommaren.

Det tycker Liberalerna är mycket tråkigt. För medborgarna har olika besked presenterats där det senaste säger att muddringen inte kan göras innan sommaren. För rederier och båtägare med lite större båtar är det risk att Örebro blir en stängd stad i sommar.

Det har inte varit någon hemlighet att muddring måste ske men alltför sent dras processer igång om var och hur muddringen ska gå till. Enskilda båtägare flyttar till andra vatten och rederierna kan försvinna till vatten där de kan bedriva verksamhet. När de väl flyttat är det inte säkert att de kommer tillbaka.

Liberalerna vill att Örebro ska vara en sjöstad. Hjälmaren ska vara ett farbart vatten och Örebros båtar måste kunna komma ut på sjön likväl som gäster ska kunna komma hit. Under sommaren är det svårt att ta sig till Örebro centrum både via sjövägen och via gatorna runt city. Liberalerna hade hellre sätt fritt vatten än stängd Trädgårdsgata.

Karolina Wallström (L) Kommunalråd
Patrik Jämtvall (L) Presidieledamot Programnämnd Samhällsbyggnad