Starkt nej till kameraövervakning på bibliotek i Örebro: ”Ett galet förslag”

Onsdag 7 juni 2017

Idag har kulturnämnden voterat om ett förslag om att införa kameraövervakning på vissa bibliotek i Örebro. Det var Helena Ståhl (SD) som föreslog, samt krävde votering angående kameraövervakningen. Efter diskussion i nämnden avslogs förslaget med rösterna 14-1.

– Det var ett galet förslag av flera skäl. Dels kan inte Kulturnämnden besluta om kameraövervakning och dels vore det helt fel att begränsa det offentliga utrymmet. Biblioteken är viktiga mötesplatser och de ska vara öppna för alla. Kameraövervakning på vissa bibliotek är en alltför stark begränsning som ingen mer än SD:s representant kunde tänka sig. Det var bra att nämnden avslog denna tanke, säger Mats-Olof Liljegren (L) ersättare i Kulturnämnden.

– De oroligheter som varit på biblioteken infaller enligt tjänstemännen under olika, mindre delar av året. På biblioteken är man medvetna om detta och det arbete som planeras och genomförs, med bland annat ökad vuxennärvaro, bör det gå att hantera oroligheter då dessa infaller. Att kameraövervaka ett offentligt rum är att skapa nya problem. Det står inte alls i proportion till de tillfällen då oroligheter uppstår, fortsätter Mats-Olof Liljegren.

– De är inte acceptabelt att en del stör på biblioteken. Handlar det om hot eller andra olagliga handlingar är det polisärenden och ska hanteras som detta. Det offentliga rummet får inte kränkas och alla ska kunna vara där. Det kräver respekt och vilja från alla som vill vara där. De som inte ställer upp på detta ska avvisas. Men det är långt från detta till att sätta upp kameror som övervakar alla – oavsett om man sköter sig eller ej, avslutar Mats-Olof Liljegren

Mats-Olof Liljegren (L) Ersättare Kulturnämnden
E-post: mats-olof.liljegren@liberalerna.se