Wallström (L): Politiker måste våga prioritera!

Tisdag 30 maj 2017

Örebro kommun ska spara 80 miljoner kronor – men den styrande minoriteten klarar inte att prioritera. I stället för att göra riktade och väl avvägda besparingar finns stor risk att de använder osthyveln. Det riskerar leda till sämre kvalitet inom varje område – när det inte behövs. Örebro kommun måste spara, det är inte säkert att det räcker med 80 miljoner kronor, men att inte peka ut var besparingarna ska tas är ett svagt ledarskap.

– För oss inom Liberalerna är det oerhört viktigt att besparingar inte slår mot välfärden. Kommunen ska satsa på kärnverksamheten och göra besparingar på annat, säger kommunalråd Karolina Wallström (L) och fortsätter:

– Det generella effektiviseringskravet på en procent över alla områden är ett svek mot de svagaste och samhällets viktigaste funktioner. Vissa områden måste vi helt enkelt satsa på och det är skola och välfärd. Det finns mycket i kommunens organisation som kan sparas på. Skattekronan vi alla bidrar med måste användas på rätt sätt. Att våga prioritera kräver modiga politiker.

– Kommunen som organisation borde gå att jämföras med ett jämförbart företag när det gäller att både leverera kvalité och hålla en effektiv organisation. I Örebro anställer man mer administratörer och chefer och mindre omsorgspersonal och lärare. Kraven på organisation och ledarskap måste bli bättre så kommunen inte behöver större administration än ett jämförbart företag. Våra gemensamma resurser ska inte slösas med.

– Inte minst behöver vi en rak och tydligare organisation som fördelar ansvaret längst ut i organisation. Att ansvar och självbestämmande är gynnsamt både vad gäller resurser och arbetssituationsmässigt ser vi tydligt när vi tittar på kommunens egna intraprenader (”egna företagare”). De levererar bra kvalité och går ständigt med ett överskott att investera för framtiden i, avslutar Karolina Wallström.

E-post: karolina.wallstrom@liberalerna.se